Egypt blocks more Internet sites

13.06.2017

Egypt, under fire for muzzling freedom of expression, has blocked access to around 60 news websites and service providers since the end of May, rights groups and media figures said on Monday.

Back in May, around 20 websites based in Qatar and in Egypt were made inaccessible, including the Qatar's Al-Jazeera and the independent Egyptian news site Mada Masr which has been critical of corruption.

By Monday the number of blocked sites had risen to 62, the Association for Freedom of Thought and Expression NGO said on its website. They included 10 Egyptian news websites as well as several providers of virtual private networks (VPN) that can be used to get around state-imposed censorship, it said.

"Some of the sites had been temporarily unblocked but were blocked again," said Fatma Serag, a human rights lawyer who works for the NGO.

The latest Egyptian news websites made inaccessible include Al-Badil and Al-Bedaya, which has often published material critical of government policies.

Al-Bedaya's chief editor, Khaled Elbalshy, told journalists he had submitted a complaint to the Egyptian journalists' union, demanding to know why his website was blocked and by which state authority. The government has yet to comment on the crackdown.

Elbashy also noted the measures coincide with a debate ongoing in parliament concerning Egypt's plans to hand over to Saudi Arabia two Red Sea islands – Tiran and Sanafir. The deal, signed during an April 2016 visit by Saudi King Salman in which Riyadh showered Egypt with aid, provoked accusations in Egypt that Cairo had "sold" the strategic islands.

On 10 April, parliament speaker Ali Abdel Aal referred the agreement to the Constitutional and Legislative Affairs Committee for deliberations and a vote.

Hatem Zakaria, secretary general of the journalists' union, told journalists that his and another media organisation were planning to lodge a formal request seeking an explanation as to why the sites were blocked. Rights groups have repeatedly accused former army chief and now President Abdul Fattah al-Sisi of stifling dissent.

An anti-terrorism law, adopted in August 2015, lays down stiff penalties for publishing "false information" on attacks in Egypt that contradicts official reports from the defence ministry, stirring condemnation from rights groups.

In the 2017 Press Freedom Index published by watchdog Reporters Without Borders, Egypt ranks 161st out of 180 countries.    (AFP)

Related articles on Qantara.de:

Egypt's 'anti-terror' campaign: Not all it seems

′Pharaoh′ Mubarak′s acquittal: Some are more equal

Interview with Ahmed Maher: "The next revolution will certainly come"

In submitting this comment, the reader accepts the following terms and conditions: Qantara.de reserves the right to edit or delete comments or not to publish them. This applies in particular to defamatory, racist, personal, or irrelevant comments or comments written in dialects or languages other than English. Comments submitted by readers using fantasy names or intentionally false names will not be published. Qantara.de will not provide information on the telephone. Readers' comments can be found by Google and other search engines.